Everyday things in use

Nowa strona Wirtualnej polski – profilowanie strony ocena usability.

Posted in interaction design, usability, ux by Marcin Szuba on 30 Styczeń 2009

Kilka dni temu pojawiła się nowa wersja strony głównej serwisu Wirtualnej Polski. Poniżej opiszę swoje pierwsze wrażenia związane z nową stroną WP.

Beta Wirtualna Polska zrzut ekranu

Beta Wirtualna Polska zrzut ekranu

Kolega Kordian specjalista ds. ergonomii interfejsów WP napisał na swoim blogu

Nowa wersja WP.pl pozwala użytkownikowi wybrać nie tylko wygląd, ale także zawartość strony głównej: cztery dostępne wersje to “klasyczna”, “na poważnie”, “sportowa” i “na luzie” – każda z nich oferuje nieco inny układ boksów, dla każdej także w inny sposób dobierane są wiadomości prezentowane w poszczególnych sekcjach.

Postanowiłem przyjrzeć się bliżej profilowaniu na WP.

Profilowanie

Przyjrzyjmy się bliżej profilowaniu strony. Mówiąc przyjrzyjmy mówię bardzo dosłownie. Jeżeli profilowanie strony ma być mocną stroną nowej Wp to użytkowcy muszą to dostrzec. Obecnie brakuje jakiejkolwiek afordancji(ang. Affordance) danego elementu czyli klikalności. Użytkownik patrząc pod logo Wp może nie dostrzec elementu albo nie zrozumieć do czego on służy.  Ten element trzeba zmienić, na początek rekomendują zmianę etykiety na „zmień wygląd strony” Komunikat ten powinien być napisany jasnym językiem i koniecznie musi to być czasownik (sygnalizujący akcję)

Profilowanie w WP

Profilowanie w WP

Gdy już użytkownik odkryje możliwość profilowania strony wyświetla mu się ekran profilowania.

Ekran dopasowania w WP

Ekran dopasowania w WP

Co można profilować:
Zainteresowania i styl życia oraz skórkę strony.
Jeżeli chodzi o zainteresowania to mamy do wyboru:

  • klasyczna
  • na poważnie
  • sportowa
  • na luzie

Każda z wersji różni się pod względem wyświetlanej treści. Domyślnie zdefiniowane działy nie pozwalają na dobór wyświetlanych działów np. (koszykówka, siatkówka). Szkoda tylko że samemu nie można sobie wybrać wyświetlanych działów oraz ich kolejności.

Zdefiniowane działy to dobre rozwiązanie dla mniej wymagających użytkowników ale trochę za mało dla bardziej wymagających (skoro już personalizuję  to czemu tylko tyle mogę zrobić.) i tu kolejne pytanie czy zaawansowani userzy będą z tego rozwiązania korzystać.  Przydałaby się opcja dla zaawansowanych użytkowników pragnących bardziej zróżnicować swoją stronę startową.

Wybór skórki
Kolejną zmianą jaką można zrobić jest zmiana kolorystyki serwisu. Do wyboru mamy 10 różnych skórek. Zmiana koloru skórek dotyczy jednak tylko koloru tła belek

Zmiana koloru belki w WP

Zmiana koloru belki w WP

Podobają mi się kombinacje profilowania np. „Na poważnie ” z kolorystyką „landrynkową” lub „różową panterą”. BTW skórka „ciepła” nie wygląda na ciepłą.

Mechanika wyboru wersji.

Po kliknięciu na wersję profilu zamyka się okno profilowania. Użytkownik pragnący dodatkowo wybrać kolorystykę musi ponownie kliknąć w np  ”Wersja na poważnie ” aby wybrać kolorystykę. Jest to mało intuicyjna interakcja, gdyż wymusza  na użytkowniku ponowną dodatkową akcję.

Rozwiązaniem tego problemu jest tryb podglądu wprowadzanych zmian i oznaczanie wyboru wersji, chciałbym wypróbować kombinacje  tematyczne i kolorystycznie i dopiero wtedy zdecydować jaka kombinacja będzie mi się podobała.

Podsumowując.

  • Plus za wprowadzenie funkcjonalności profilowanie
  • Minus za jej wykonanie.

Mechanizm profilowania wymaga dopracowania pod względem interakcji wyboru poszczególnych elementów profilowania.
Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie opcji dla zaawansowanych użytkowników.

P.S  Prawdopodobnie mechanizm profilowania działa na podstawie ciasteczek (cookies) Obecnie użytkownicy są coraz bardziej świadomi czym są cookies dotyczy to  zwłaszcza zaawansowanych użytkowników. Dla nich zachowanie ostawień mogłoby się opierać na podstawie konta pocztowego w portalu WP.

Odpowiedzi: 2

Subscribe to comments with RSS.

  1. szulima said, on 30 Styczeń 2009 at 18:12

    Kiedy po raz pierwszy weszłam na nową WP, w pierwszej chwili nie wiedziałam, w jaki sposób mogę ją personalizować. Raczej trudno się domyśleć, że obszar obok logotypu jest klikalny. Skoro to ma być ten wielki ficzer, powinien być lepiej komunikowany.

    Dobrze, że jest redesgin WP, ale nie widzę w nim niczego rewolucyjnego. Polskie portale znowu rozczarowują wtórnymi rozwiązaniami.

    Czekam na „Wykop” w wersji WP😉

  2. Ps said, on 2 Luty 2009 at 16:21

    dla mnie najważniejsza zmiana to lewe menu,jeszcze tylko poziom artykułów + te debilne tytuły i powinno byc ok


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: